Informacje dla ósmoklasistów |
|
Wpisany przez mgr Edyta Smarduch
|
poniedziałek, 04 maja 2020 08:55 |
Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Augustyna Suskiego w Nowym Targu zaprasza wszystkich poszukiwaczy wiedzy, umiejętności praktycznych i dobrego klimatu do zapoznania się z ofertą edukacyjną na rok szkolny 2020/2021.
Więcej informacji w prezentacji. |
|
KONSTYTUCJA 3 MAJA 1791 R. CZYLI CO SIĘ STAŁO 229 LAT TEMU |
|
Wpisany przez mgr Grzegorz Czyż
|
niedziela, 03 maja 2020 11:02 |
„Naród polski w ostatnim stadium upadku” – tak pisał „Monitor”, jedno z najbardziej wpływowych czasopism politycznych obozu reformatorskiego w 1763 r. Stan Rzeczpospolitej był rzeczywiście fatalny. Polska już od schyłku XVII w. nie była państwem suwerennym. W okresie rządów dynastii saskiej stała się ona protektoratem Rosji, która miała wieczyście gwarantować jej wolność i bezpieczeństwo. W rzeczywistości pod piękną frazeologią kryła się brutalna dominacja polityczna i chaos. W sposób szczególny fakt, że „Polska nierządem stoi”, był widoczny pod koniec lat sześćdziesiątych, czyli okresie Konfederacji Barskiej. I rozbiór Polski spowodował swoisty przełom w myśleniu o reformach państwa. Znany za sprawą gestu Tadeusza Rejtana Sejm rozbiorowy, poza wydaniem zgody na rozbiór, stworzył również Komisję Edukacji Narodowej. Nieprzypadkowo czterech najważniejszych twórców Konstytucji było związanych z Komisją. Ta i inne inicjatywy początków panowania Poniatowskiego, takie jak Szkoła Rycerska, stanowiły podstawę do starań o odzyskanie suwerenności przez Rzeczpospolitą. Sejm rozbiorowy na żądanie Rosji stworzył również Radę Nieustającą, będącą swoistą radą ministrów, której celem miało być ograniczenie władzy królewskiej i planów głębokich reform. Od grudnia 1790 r. w tajemnicy spotykali się najważniejsi przedstawiciele obozu reformatorskiego: Stanisław Małachowski, Hugo Kołłątaj, Julian Ursyn Niemcewicz, Ignacy Potocki i Tadeusz Matuszewicz. Z czasem ich liczba sięgnęła 60 osób cieszących się wsparciem króla. Podczas spotkań zastanawiano się nad kształtem reformy, m.in. analizując konstytucję amerykańską i prace francuskiego Zgromadzenia Narodowego. Rankiem 3 maja 1791 r. po otwarciu obrad sejmowych odczytano odpowiednio dobrane depesze dyplomatyczne wskazujące, że Polsce grozi kolejny rozbiór. Ignacy Potocki zwrócił się do króla: „abyś nam odkrył widoki swoje ku ratowaniu ojczyzny”. Poniatowski odparł, że jest nim uchwalenie wielkiej reformy. Natychmiast przegłosowano uchwalenie Ustawy Rządowej. Król zaprzysiągł konstytucję: „Przysięgłem Bogu, żałować tego nie będę”. W tym samym czasie przed Zamkiem Królewskim obstawionym przez dowodzone przez księcia Józefa Poniatowskiego oddziały garnizonu warszawskiego gromadził się rozentuzjazmowany tłum. Wśród niego wieczorem do pobliskiej katedry św. Jana przeszli posłowie na czele z marszałkiem Stanisławem Małachowskim, aby zaprzysiąc nową ustawę. Król do katedry z uwagi na bezpieczeństwo udał się łączącym ją z Zamkiem bezpośrednim przejściem.Jedenaście artykułów Konstytucji wprowadzało trójpodział władzy, monarchię dziedziczną, opiekę prawną nad chłopami i mieszczaństwem oraz znosiło liberum veto. Sejm miał być zwoływany co dwa lata; po upływie ćwierć wieku — czyli w 1819 r. - Sejm nadzwyczajny miał zmienić Konstytucję.
opracowanie: mgr Elżbieta Geryszewska |
Dzień Flagi Państwowej |
|
Wpisany przez mgr Bożena Giżycka
|
niedziela, 03 maja 2020 09:49 |
2 maja każdego roku obchodzimy Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej. Ustanowiono je po to, by jednemu z najważniejszych symboli narodowych naszego kraju okazać należny szacunek. Jesteśmy więc w tym czasie nastawieni bardziej refleksyjnie, odczuwamy dumę z powodu osiągnięć naszych przodków. O czym pamiętają uczniowie klasy 3 c.
|
ŚWIETLICA POMAGA |
|
Wpisany przez mgr Grzegorz Czyż
|
środa, 29 kwietnia 2020 08:16 |
Drodzy Uczniowie i Rodzice!
Witamy Was po raz kolejny i zachęcamy do skorzystania z proponowanych przez nas zabaw. W pierwszej kolejności polecamy ZAGADKI, które możecie wymyślać sami lub posiłkować się pomysłami z internetu. Zagadki, jak wiadomo, ćwiczą pamięć, uczą logicznego myślenia i wspomagają koncentrację. To doskonały sposób na spędzenie wolnego czasu dla całej Rodziny. Wiele znanych i nieznanych zagadek znajdziecie na stronach: https://www.edziecko.pl/czas_wolny/7,79324,25009613,zgadywanki-dla-chlopca-dziewczynki-dla-malych-i-duzych.html oraz
https://basn.pl/gry/zagadkidladzieci.php Druga nasza propozycja – to REBUSY, które podobnie jak zagadki, rozwijają umysł. Bogata oferta rebusów znajduje się na stronie: https://www.google.com/search?source=univ&tbm=isch&q=rebusy+dla+dzieci&client=firefox-b-d&sa=X&ved=2ahUKEwjjjYj3jojpAhUF3aQKHcReADcQsAR6BAgIEAE&biw=828&bih=884 Gorąco polecamy i jednocześnie zachęcamy Was do tworzenia własnych „ łamigłówek”.
A teraz przyjrzyjcie się zamieszczonym zdjęciom i spróbujcie rozwiązać znajdujące się na nich rebusy. W jednym z nich ukrył się błąd. Czy potraficie go znaleźć? (autor pomysłu - Magdalena Kusper). Miłej zabawy J
Ostatnią naszą propozycją są prace plastyczne na temat: WIOSENNA PRZYRODA - PTAKI. Możecie je wykonać techniką dowolną: rysunek, malarstwo, rzeźba itp. Liczymy na Waszą kreatywność! ( autor pomysłu – Leszek Pustówka).
W związku z tym, że zbliża się weekend majowy, życzymy Wszystkim pięknej pogody, słońca i dobrego humoru:) Odpoczywajcie w otoczeniu natury i nabierajcie sił. Uważajcie na siebie i bądźcie zdrowi!!! Z pozdrowieniami – wychowawcy świetlicy szkolnej
|
Zmieniony: środa, 29 kwietnia 2020 08:22 |
OBCHODY DNIA ZIEMI |
|
Wpisany przez mgr Grzegorz Czyż
|
poniedziałek, 27 kwietnia 2020 06:45 |
Uczniowie klas 0a i 0b ciężko pracują również podczas zdalnych lekcji. 22 kwietnia z okazji Dnia Ziemi wykonywali prace plastyczne przedstawiające naszą planetę. Jak widać nauka może być jednocześnie świetną zabawą...
|
Zmieniony: poniedziałek, 27 kwietnia 2020 06:49 |
|
|
|
<< Początek < Poprzednia 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 Następna > Ostatnie >>
|
Strona 11 z 304 |