Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji 2017 Drukuj
Wpisany przez mgr Joanna Cyrwus   
niedziela, 01 października 2017 16:03

Jestem świadomym członkiem społeczności szkolnej (uczniem, rodzicem, nauczycielem) i termin dysleksja nie jest mi obcy.

Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji 2017

Początek roku szkolnego nigdy nie jest łatwy ani dla dziecka, ani dla rodzica, ani dla nauczyciela. Każdy zadaje sobie pytania, ma swoje obawy, dziecko: czy dam radę?; rodzic: czy moje dziecko podoła?; nauczyciel: czy w porę udzielę wsparcia i pomocy?

Dlatego wiedza na temat specyficznych trudności w uczeniu się jest tak istotna. To nie dziecko jest winne, a czekanie, aż z tego wyrośnie, nie jest sposobem na pokonanie trudności!

Kłopoty w uczeniu się, właściwym zachowaniu, koordynacji ruchowej nie wynikają ze złej woli dziecka, ale związane są z problemami z tworzeniem i odczytywaniem wszystkiego, co rejestrują nasze zmysły, a więc z zaburzeniami, deficytami wzrokowymi, słuchowymi, kinestetycznymi.

Chcemy, aby wszyscy członkowie naszej społeczności szkolnej byli świadomi, czym jest dysleksja, toteż nasza szkoła włączyła się w obchody Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji. W tym roku termin przypada na 02-08.10.2017 r. i jest realizowany pod hasłem:

"Uczeń z dysleksją też czyta książki".

Pani Katarzyna Grzybek, inicjatorka dobrych praktyk, prowadząca zajęcia korekcyjno-kompensacyjne włączy dyslektyków  w obchody Tygodnia Świadomości Dysleksji. Uczniowie starsi będą czytać książki młodszym w czasie „przerw z książką”.

Akcję wspierają także koleżanki z pracy pani Kasi.

 

Informacje na temat dysleksji rozwojowej

Są to specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. Spowodowane są zaburzeniami niektórych funkcji poznawczych, motorycznych i ich integracji, uwarunkowanymi nieprawidłowym funkcjonowaniem układu nerwowego.

Terminologia

Najczęściej stosuje się termin "dysleksja rozwojowa" dla określenia syndromu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania.

- DYSLEKSJA - specyficzne trudności w czytaniu;

- DYSORTOGRAFIA - specyficzne trudności z opanowaniem poprawnej pisowni (w tym błędy ortograficzne);

- DYSGRAFIA - niski poziom graficzny pisma.

 

Przyczyny

Zaburzenia funkcji percepcyjno motorycznych (spostrzegania wzrokowego, słuchowego, motoryki) i ich współdziałania (integracji percepcyjno motorycznej), funkcji językowych, pamięci (wzrokowej, słuchowej, ruchowej), lateralizacji, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni.

 

Etiologia

Uwarunkowania tych zaburzeń są wielorakie (polietiologia). Wskazuje się na dziedziczność, zmiany anatomiczne i zaburzenia fizjologiczne układu nerwowego (w okresie ciąży i porodu o nieprawidłowym przebiegu). Zaniedbanie środowiskowe oraz brak szybkiej interwencji pogłębia zaburzenia i trudności dziecka.

 

Typy dysleksji

Wyróżnia się wiele typów dysleksji (pomimo wspólnych objawów podstawowych).

Częstość występowania

W literaturze europejskiej podaje się, że dzieci te stanowią 10-15% uczniów, w tym 4% to przypadki bardzo nasilonych trudności (wg międzynarodowych klasyfikacji chorób ICD-10, DSM-IV), które można byłoby określić nazwą głębokiej dysleksji.

Badania w Polsce określają odsetek dysleksji na 9-10% (Bogdanowicz, Jaklewicz 1968-1982).

Profilaktyka

Dzieci z nieprawidłowej ciąży, porodu, wykazujące deficyty rozwoju niektórych funkcji psychoruchowych, to dzieci "ryzyka dysleksji". Im wcześniej zostaną objęte opieką, tym większe szanse aby zapobiec ich trudnościom szkolnym.

Objawy dysleksji rozwojowej

Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu ujawniają się dopiero w szkole, podczas gdy już w okresie przedszkolnym można zauważyć objawy, które cechują tzw. dzieci ryzyka dysleksji:

- opóźniony rozwój mowy;

- mała sprawność i koordynacja ruchów podczas zabaw ruchowych, samoobsługi, rysowania i pisania

(brzydkie pismo);

- wadliwa wymowa, trudności z wypowiadaniem złożonych słów, błędy gramatyczne;

- trudności z różnicowaniem głosek podobnych oraz z wydzieleniem sylab, głosek ze słów i ich syntezą;

- trudności z wykonywaniem układanek i odtwarzaniem wzorów graficznych;

- oburęczność;

- mylenie prawej i lewej ręki;

- trudności w czytaniu pomimo dobrej inteligencji oraz braku zaniedbania środowiskowego i dydaktycznego;

- trudności z opanowaniem poprawnej pisowni: pismo zwierciadlane, mylenie liter podobnych pod względem kształtu (p-b-d-g), liter odpowiadających głoskom zbliżonym fonetycznie, opuszczanie liter, błędy ortograficzne  pomimo znajomości zasad ortografii.

informacje ze strony: http://www.ptd.edu.pl/cotojest.html

Zachęcamy rodziców do odwiedzenia strony Polskiego Towarzystwa Dysleksji.

Zmieniony: niedziela, 01 października 2017 16:20